Menu
Zadania I etapu
IX Lubelski Konkurs Statystyczno-Demograficzny Sigma Kwadrat
Zadania I etapu:
- Korzystając z Banku Danych Lokalnych proszę sporządzić rankingi gmin w Waszym powiecie w latach 2014-2018 i na tej podstawie proszę opisać swoją gminę. W przypadku miast na prawach powiatu proszę sporządzić zestawienie uwzględniające wszystkie powiaty woj. lubelskiego (24 powiaty). Za pomoc mogą posłużyć rankingi gmin w Statystycznym Vademecum Samorządowca oraz Przekroje Terytorialne Bank Danych Lokalnych.
- Na podstawie danych statystycznych z roku szkolnego 2010/2011 i 2018/2019 proszę przeprowadzić analizę statystyczną dotyczącą wychowania przedszkolnego w województwie lubelskim. Proszę odnieść się między innymi do liczby:
- placówek wychowania przedszkolnego;
- miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego;
- liczby dzieci ogółem oraz liczby 6-latków w placówkach wychowania przedszkolnego.
Jakie były zmiany i co miało na nie decydujący wpływ? (źródło danych BDL, Rocznik Statystyczny).
- Na podstawie danych Narodowego Spisu Powszechnego 2011 proszę wykazać różnice między statystycznym mieszkańcem województwa lubelskiego i kraju oraz statystyczną mieszkanką województwa lubelskiego i kraju. Należy uwzględnić dane dotyczące m.in. wieku (mediana wieku), kraju urodzenia, wykształcenia, stanu cywilnego, miejsca zamieszkania, źródła utrzymania, aktywności ekonomicznej oraz dane dotyczące mieszkania (przeciętna powierzchnia, ilość izb na osobę i wyposażenia w media). Dane Bank Danych Lokalnych.
- Wśród uczniów szkoły wybranych na podstawie losowej próby należy przeprowadzić mini spis ludności i mieszkań. Ankieta powinna zawierać dane dotyczące m.in. płci, wieku, kraju urodzenia, miejsce zamieszkania, wykształcenia, stanu cywilnego, źródła utrzymania, zainteresowań uczestnika badania, ilości czasu spędzanego dziennie przy komputerze – w internecie itp. oraz dane dotyczące mieszkania (przeciętna powierzchnia, ilość izb na osobę i wyposażenia w media). Po opracowaniu wyników należy stworzyć statystyczny portret ucznia szkoły.
- Na podstawie badania ankietowego proszę dokonać charakterystyki uczestnictwa uczniów Twojej klasy w wydarzeniach kulturalnych.
- Przeprowadź Powszechny Spis Rolny w Twojej szkole (uczniowie i pracownicy) i na jego podstawie dokonaj charakterystyki gospodarstw rolnych. Do zbudowania formularza spisowego pomocny może być Bank Danych Lokalnych (https://bdl.stat.gov.pl/BDL/ Kategoria: Powszechne Spisy Rolne). Analizy proszę ograniczyć do najistotniejszych cech charakteryzujących gospodarstwa rolne.
Kryteria oceny:
- sformułowanie celu badania (5 pkt),
- trafność wyboru metod zbierania i opracowania danych (10 pkt),
- analiza i interpretacja wyników (20 pkt),
- wnioski końcowe (5 pkt),
- sposób prezentacji i czytelność opracowania, wykorzystane narzędzia i źródła (10 pkt).
Każda praca będzie oceniona przez dwóch recenzentów i może uzyskać maksymalnie 100 punktów.