Menu
Zadania I etapu
XI Lubelski Konkurs Statystyczno-Demograficzny Sigma Kwadrat
Zadania I etapu:
- Na podstawie danych statystycznych z Powszechnego Spisu Rolnego 2010 r. i 2020 r przeprowadź analizę statystyczną gospodarstw rolnych w województwie lubelskim pod względem między innymi:
- liczby gospodarstw rolnych, z tego indywidualnych według grup obszarowych użytków rolnych w latach 2010 i 2020;
- średniej powierzchni użytków rolnych przypadających na 1 gospodarstwo rolne w latach 2010 i 2020;
- gospodarstw rolnych według rodzaju prowadzonej działalności – działalność rolniczą i działalność inną niż rolniczą bezpośrednio związaną z gospodarstwem rolnym.
Jakie były zmiany w wielkości gospodarstw rolnych i rodzaju prowadzonej działalności zaobserwowane między spisami i co miało na nie decydujący wpływ?
- Na podstawie danych statystycznych z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2011 i 2021 roku przeprowadź analizę statystyczną dotyczącą zmian demograficznych w województwie lubelskim. Jakie były ich przyczyny?
- Przedstaw demograficzny portret mieszkańca miasta lub gminy, w której się uczysz na podstawie danych z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021, uwzględniając m.in. wiek, wykształcenie oraz stan cywilny mieszkańców.
- Na podstawie badania ankietowego dokonaj charakterystyki czytelnictwa uczniów Twojej klasy lub szkoły.
- Jak będzie wyglądała struktura demograficzna w powiecie lub mieście na prawach powiatu, w którym mieszkasz za 37 lat? Jak zmieni się w stosunku do roku 2023? Czy na poziomie kraju tendencje demograficzne będą podobne? W analizie wykorzystaj prognozę demograficzną GUS na lata 2023-2060.
- Na podstawie badania ankietowego oraz własnych obserwacji dokonaj oceny wpływu pracowników z zagranicy na rynek pracy w Twojej gminie lub mieście.
Kryteria oceny:
- sformułowanie celu badania (5 pkt),
- trafność wyboru metod zbierania i opracowania danych (10 pkt),
- analiza i interpretacja wyników (20 pkt),
- wnioski końcowe (5 pkt),
- sposób prezentacji i czytelność opracowania, wykorzystane narzędzia i źródła (10 pkt).
Każda praca będzie oceniona przez dwóch recenzentów i może uzyskać maksymalnie 100 punktów.